پایان نامه عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تاریخچه
فصل اول: مبانی در عکاسی ۱
رنگ ۲
رنگ چنانچه هست و آنچنان که ما میبینیم ۲
درجه حرارت رنگ ۳
نور سفید و رنگها ۴
هنر دیدن ۵
عناصر گرافیکی تصویر ۶
کادر هنری ۶
نقطه دید ۷
خط ۸
خطوط و ریتم ۸
سایه و روشن ۹
سایهها ۱۰
ضدنور ۱۰
بافت ۱۱
تن ۱۱
شکل و طرح ۱۲
کمپوزیسیون تصویر ۱۳
عدم تقارن ۱۴
احساس عمق و بعد ۱۴
همآهنگی ۱۵
نظم و ترتیب یا آشفتگی؟ ۱۵
فصلدوم: ابزار و تکنیک ۱۶
اساس عکاسی رنگ ۱۷
عکاسی سه رنگ ۲۰
وسایل نورپردازی ۲۰
فلاش الکترونیک ۲۱
انواع فلاشهایالکترونیک ۲۱
محاسبه نور ۲۲
کلکهای عکاسی ۲۲
کاربرد عکس ۲۴
«عکس موفق» و «عکس خوب» ۲۵
فصل سوم: موضوع عکاسی ۲۷
بینش و عکسبرداری ۲۸
نکاتی درباره سوژههای فتوژنیک ۲۸
سوژه فتوژنیک و ویژگیهای آن ۲۸
فنون و شیوههای فتوژیک ۲۹
نکاتی درباره سوژههای فتوژنیک ۳۰
فنون و شیوههای غیرفتوژیک ۳۱
سیاه و سفید گرافیک ۳۲
مرکز توجه ۳۳
تغییر شکل: بدنمایی و کج شکلی ۳۳
عکسهای گروهی ۳۴
تصاویر کار ۳۴
تصاویر حیوانات ۳۴
تصاویر ورزشی ۳۵
حرکت ۳۷
مردم ۳۷
عکسهای شبانه ۳۸
در داخل خانه ۳۹
فصل چهارم: نقد ۴۰
تعریف نقد ۴۱
انواع نقد ۴۲
روابط منتقد و هنرمند ۴۳
تعریف توصیف ۴۴
توصیف فرم ۴۵
اهمیت توصیف برای خواننده ۴۵
تفسیر عکس ۴۶
تعریف تفسیر ۴۷
نظریهزیبایی شناسی ۴۸
نوشتن درباره عکس ۴۹
مشاهده اثر و یادداشتبرداری ۵۰
سخنگفتن درباره عکس ۵۱
فصل پنجم: عکاسی و تبلیغات ۵۲
تعریف تبلیغ ۵۳
نظام تبلیغ ۵۴
تبلیغ در مقایسه با منابع اطلاعاتی و انتشاراتی ۵۴
تبلیغ در مقایسه با بخش خدمات ۵۴
اصول کار تبلیغ ۵۵
مشکلیابی و مشکلگشایی ۵۵
ترویج خوداتکایی ۵۵
فراگیری زبان تبلیغات ۵۶
توجه آرمانهای اسلامی و فرهنگ ملی ۵۶
در نظر گرفتن امکانات ملی ۵۶
همبستگی با نهادهای مردمی ۵۶
پرهیز از روزمرگی و قالبهای کلیشهای ۵۷
آموزش مداوم عناصر تبلیغی ۵۷
فلسفه وجودی نظام تبلیغ ۵۷
مقصود از «روانشناسی تبلیغات» چیست؟ ۵۹
دیر باوران ۶۰
روشهای تبلیغاتی ۶۰
روش نفی و اثبات ۶۰
روش شرطی ۶۱
روش طرح ناگهانی ۶۲
روش استدلال ۶۳
شبه استدلال ۶۳
عرصههای کاربر و روشهای تبلیغاتی ۶۴
تبلیغات سیاسی ۶۴
تبلیغات فرهنگی ۶۴
تبلیغات تجاری ۶۵
هدف تبلیغ ۶۵
رابطه مبلغ و تبلیغ ۶۶
ارتباطات ۶۷
روشهای ابلاغ ۶۸
تبلیغ رخ به رخ (انفرادی) ۶۹
تبلیغ گروهی ۷۰
تبلیغ طریقهای ۷۰
تبلیغ نتیجهای ۷۰
تبلیغ انبوهی ۷۱
الهام از قرآن ۷۱
نتیجه گیری ۷۴
فهرست منابع ۷۶
عکاسی تبلیغاتی
تاریخچه
سالهای سال پیش، حتی قبل از اینکه عکاسی
اختراع و تصویر ثبت شود، اساس آن یعنی جعبه
تاریک وجود داشت و مورد استفاده قرار میگرفت:
این وسیله ساده را ابنهیثم دانشمند مسلمان در
قرن پنجم هجری/یازدهم میلادی برای مشاهده
کسوف به کار برده بود و نقاشان ایتالیایی از
قرن شانزدهم میلادی آن را برای طراحی دقیق
منظرهها و ملاحظه دورنمایی صحیح به کار میبردند.
سیاهشدن املاح نقره در اثر تابش نور نیز از طرف
برخی از دانشمندان، از جمله شولتسر آلمانی
از سال ۱۷۲۷ مورد مطالعه قرار گرفته بود. در
سال ۱۸۰۲ وج وود انگلیسی بر روی سطحهای
حساس شده با نیترات نقره نقشهای شفافی
به دست آورد. این سال در تاریخ عکاسی اهمیت
زیادی دارد. اما در حقیقت شناسایی این اعمال جدا
از هم، به معنای کامل کلمه، اختراع عکاسی را تشکیل نمیداد.
بالاخره بین سالهای ۱۸۲۲، ۱۸۲۶ یک مخترع
فرانسوی به نام نیسفورنییپس برای اولین بار،
توانست تصویر پدید آمده در جعبه تاریک را ضبط و ثبت
کند و تا حدی به آن ثبات ببخشد. وی دانشمند
بزرگی بود، اما برای عملی ساختن و توسعه
بخشیدن به اختراع خود به همکار ثروتمندی نیاز
داشت. تا اینکه در سال ۱۸۲۹ با یک فرانسوی
دیگر، که نقاشی مرفه بود و ضمناً تجربههای
با ارزشی در زمینه عدسیها و جعبه تاریک داشت
شریک شد و هر دو در راه کشف ثبت تصویر روی صفحههای
مسی نقره اندود («لوحه سیمین») قدم برداشتند.